Research Skills I Group B (ILV)

Back

Course lecturer:

FH-Prof. Dr.

 Dietmar Brodel

image
Course numberB4.06360.30.010
Course codeMWA1
Curriculum2023
Semester of degree program Semester 3
Mode of delivery Presencecourse
Units per week1,0
ECTS credits1,5
Language of instruction German

On successful completion of the course, students are able to:

  • Critically question scientific finding as well as empirical studies and their underlying data and results including the interpretations derived from them.
  • Name and implement the criteria of scientific as well as the quality criteria of scientific work and the principles for the preparation of scientific texts,
  • Understand theoretical approaches to science

The course will cover the following topics/content:

  • Explanation of terms: Definition, description, explanation, normative statements, context of discovery, reasoning and use, analytical and synthetic statements, object and metalanguage, thesis and argument, theory, model, hypothesis, induction, deduction, abduction
  • Principles for the preparation of scientific texts: Claims and criteria for scientific texts
  • Scientific ethics and good scientific practice: Quality criteria of science and quality criteria of empirical research, imperatives in scientific work, scientific misconduct, dimensions of plagiarism, prohibitions in scientific work
  • Characteristics and elements of scientific language
  • Scientific thinking
  • Theories of science (what is science, delimitation of sciences, significance of individual disciplines) ...

Balzert, H.; Schröder, M.; Schäfer, C. (2013). Wissenschaftliches Arbeiten. Ethik, Inhalt & Form wiss. Arbeiten, Handwerkszeug, Quellen, Projektmanagement, Präsentation (2. Aufl.). Dortmund: W3L-Verlag.
Carrier, M. (2011). Wissenschaftstheorie zur Einführung (3. Aufl.). Hamburg: Junius.
Deutsche Forschungsgemeinschaft (Hrsg., 2019). Kodex "Leitlinien zur Sicherung guter wissenschaftlicher Praxis". https://www.dfg.de/foerderung/grundlagen_rahmenbedingungen/gwp/
Döring, N.; Bortz, J. (2016). Forschungsmethoden und Evaluation in den Sozial- und Humanwissenschaften (5. Aufl.). Heidelberg et al.: Springer.
Eco, U. (2010). Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt. (14. Aufl.). Wien: Facultas.
Kornmeier, M. (2007). Wissenschaftstheorie und wissenschaftliches Arbeiten: Eine Einführung für Wirtschaftswissenschaftler. Heidelberg: Physika-Verlag.
Opp, K.-D. (2014). Methodologie der Sozialwissenschaften: Einführung in Probleme ihrer Theorienbildung und praktischen Anwendung (7. Aufl.). Heidelberg et al.: Springer.
Pinker, S. (2021). Mehr Rationalität. Eine Anleitung zum besseren Gebrauch des Verstandes. Frankfurt am Main: S. Fischer. (Original: Rationality. What it is. Why it seems Scarce. Why it Matters. New York: Viking 2021.)
Prim, R.; Tilmann, H. (2000). Grundlagen einer kritisch-rationalen Sozialwissenschaft. Studienbuch zur Wissenschaftstheorie (8. Aufl.). Heidelberg: Quelle und Meyer.
Sedlmeier, P.; Renkewitz, F. (2013). Forschungsmethoden und Statistik. Ein Lehrbuch für Psychologen und Sozialwissenschaftler (2. Aufl.). München: Pearson Studium.

Moderated group work, lecture, processing of case studies

Cumulative module examination
The module grade is calculated weighted by the ECTS credits of the individual courses of the module and results as follows:
ILV "Methods of Scientific Work I" - 1.5 ECTS Credits

  • Assessment type: final assessment
  • Assessment method/s: written final examination