COVID-19 testing
COVID-19 testing at the Biomedical Science Course of the CUAS
Laboratory according Section 28c of the Epidemic Act.
PCR-Analytik SARS-CoV-2
(Referenzmethode RT-PCR)
Untersuchungsmaterial: Nasen- oder Rachenabstrich oder Gurgelatprobe
Express-Service (Einzeltestung)
Bearbeitungszeit: max. 45 Minuten
Preis/Person: 70,00 € (inkl. USt)
MO-FR: 09:00-15:00 Uhr
Standard-Service (Einzeltestung)
Bearbeitungszeit: In der Regel 3h
Preis/Person: 40,00 € (inkl. USt)
MO-FR: 07:30-08:00 Uhr
Our offer includes the following laboratory tests:
The PCR test service components include the professional collection of a throat or nasal swab by the staff of the Biomedical Analytics program or the receipt of a gargle, the laboratory analysis in the in-house Biomedical Laboratory as well as the electronic reporting including QR code (always in German, English) to the client by the laboratory staff. The service components of the serology tests (antibody tests) include the following
professional collection of a venous blood sample (5 mL) by the staff of the Biomedical Analytics program, laboratory analysis in the in-house Biomedical Laboratory and electronic reporting to the client by the laboratory staff.
Since February 2022, we also offer the determination of antibodies against SARS-CoV-2 from dried blood. For this purpose, we have worked out offers with our cooperation pharmacies. Please contact us to find out who our partner pharmacies are.
Please book your desired appointment in our appointment booking tool. We will perform the sample collection at the FH-Campus St. Veiter Str. 47 in 9020 Klagenfurt. Please do not forget to bring a photo ID for identification.
FH KÄRNTEN
Campus Klagenfurt – St. Veiter Straße 47
Biomedical Science
COVID -19 test laboratory:
+43 5 90 500 36 00 (Mo – Thu 08:00 – 15:00 h, Fr 08:00 – 12:00 h)
testung[at]fh-kaernten[dot]at
At the study program Biomedical Analytics under the direction of FH-Professor Dr. rer. medic. Marco Kachler (head of the study program) and Dr. rer. nat. Astrid Paulitsch-Fuchs (molecular and microbiologist), a Covid-19 test laboratory was established at the Carinthian University of Applied Sciences, which has been officially approved since May 2020 according to §28c Epidemic Act and has been performing Covid-19 tests since then. The Covid-19 tests are exclusively performed by scientifically qualified biomedical analysts and natural scientists at the study program and are professionally validated according to the dual control principle.
Our laboratory regularly participates in interlaboratory comparisons (external quality assurance), which ensures that we provide the required laboratory quality.
PCR testing for Coronavirus SARS-Cov-2 (Covid-19) is a direct detection of viral RNA from human cellular material obtained from a throat or nasal swab or from a gurgling gel sample. In order to also detect viral RNA from the respective collection utensil, a sufficient amount of cell material must be swabbed. The more cell material is obtained, the more viral RNA is present in the cell material in the event of an infection, which can then also be detected. From the cell material, the viral RNA is isolated in the laboratory under safety conditions and the genetic information of the virus is detected in a molecular biological procedure called Real Time PCR. If we detect specific genetic material from the virus in the sample material, the test is positive, i.e. there is an infection with SARS-Cov-2. If there is no detection of viral RNA, the test is negative (below the detection limit, no CT value). Our laboratory procedure has a detection limit of approximately 10 viral RNA particles in the PCR. Two options are available for PCR testing. Either the collection of the samples directly at our UAS campus by our professional collection team of the Biomedical Analytics or delivery of a gargle under "supervision" or the sending of the swab samples (oropharyngeal or nasopharyngeal swabs) / gargle, which were professionally collected externally (e.g. by doctors, DGKP, biomedical analysts) to the Covid 19 test laboratory.
However, the PCR test is not suitable for determining whether SARS Cov-2 infection has been experienced in the past. For this purpose, we have established an immunological test (ECLIA, ELISA) that tells us something about whether someone has already had a SARS Cov-2 infection. The test can also be used to check whether antibodies have been formed after covid immunization. The test also detects the protective neutralizing antibodies against SARS-CoV-2. This test for antibodies against Covid-19 is also available in the test laboratory of the CUAS.
For this, a small amount of blood must be taken from the vein and the serum sample analyzed at our laboratory. It is also possible to perform the analysis from dried blood, which is particularly suitable for children due to the smaller sample volume (capillary blood collection from the fingertip).
Serology SARS-CoV-2
Antibody Anti-SARS-CoV-2 IgG (Spike Protein)
Venous blood sampling Processing time: max.5-7 working days
Price/person: € 38,00 (inkl. USt)
see appointment booking
Antibody Anti-SARS-CoV-2 IgG (spike protein)
Dry blood sample
Processing time: max.5-7 working days
Price/person: € 30,00 (inkl. USt)
see appointment booking
For the quantitative determination of antibodies against SARS-CoV-2, we use an automated ELISA test from the manufacturer Euroimmun as standard. According to the manufacturer, the analytical procedure also detects neutralizing antibodies, but not exclusively. However, it is not possible to check the biological effect of the antibodies for virus neutralization with this test.
A more precise analysis of the presence of neutralizing antibodies and their functionality is possible using the neutralization test from Euroimmun. This is a surrogate neutralization test against SARS-CoV-2, which correlates very well with the reference test of the virus neutralization test.
Nachweis: Ig-Gesamt Spike-Protein
Methode: ECLiA
Ergebnisdarstellung: Quantitativ* in BAU/mL Referenzintervall: < 0,8 BAU/mL (negativ)
Bewertung: <0,8 BAU/mL (negativ, nicht- reaktiv) | ≥0,8 -15 BAU/mL (grenzwertig) | >15 BAU/mL (reaktiv, positiv)
Nachweis: IgG Spike-Protein Methode: ELISA
Ergebnisdarstellung: Quantitativ* in BAU/mL
Referenzintervall: < 25,6 BAU/mL (negativ)
Bewertung: <25,6 BAU/mL (negativ, nicht- reaktiv) | ≥ 25.6 bis < 35,2 BAU/mL (grenzwertig) | ≥ 35,2 BAU/mL (positiv, reaktiv)
NEGATIV (nicht-reaktiv):
Sofern ein negatives Ergebnis vorliegt, wurden keine Antikörper gegen SARS-CoV-2 nachgewiesen. Entweder lag niemals ein Erregerkontakt mit SARS-CoV-2 vor oder der Erregerkontakt (Infektion) bzw. Impfung ist schon zu lange zurück liegend und die Immunantwort daher wieder negativ. Es ist daher davon auszugehen, dass keine Schutzwirkung vorliegt. In seltenen Fällen gibt es so genannte Non-Responder, Personen, bei denen keine oder eine nur sehr geringe Antikörperantwort ausgelöst wird. Ursachen einer solchen „Non-Response“ können beispielsweise eine medikamentöse Immunsuppression (z.B. Chemotherapie, Organtransplantation) bzw. Immunschwäche sein, kann aber auch angeborene Ursachen haben. Sollte der Verdacht vorliegen, empfiehlt sich ein T-Zell-Test.
Dabei wird die zelluläre Antwort überprüft, die ebenso wesentlich ist, wie die humorale Antwort (Antikörperbildung) und daher weitere wichtige Hinweise zur Klärung der Immunantwort gibt. Bitte wenden Sie sich in diesem Fall an unser Team.
GRENZWERTIG:
Sofern ein grenzwertiges Ergebnis vorliegt, wurden sehr geringe Antikörpermengen gegen SARS-CoV-2 nachgewiesen. Die vorliegende Antikörperantwort ist jedoch derart gering, das von keiner nennenswerten Schutzwirkung auszugehen ist. In seltenen Fällen gibt es so genannte Non-Responder, Personen, bei denen keine oder eine nur sehr geringe Antikörperantwort ausgelöst wird. Ursachen einer solchen „Non-Response“ können beispielsweise eine medikamentöse Immunsuppression (z.B. Chemotherapie, Organtransplantation) bzw. Immunschwäche sein, kann aber auch angeborene Ursachen haben. Sollte der Verdacht vorliegen, empfiehlt sich ein T-Zell-Test. Dabei wird die zelluläre Antwort überprüft, die ebenso wesentlich ist, wie die humorale Antwort (Antikörperbildung) und daher weitere wichtige Hinweise zur Klärung der Immunantwort gibt. Bitte wenden Sie sich in diesem Fall an unser Team.
POSITIV (reaktiv):
Sofern ein positives bzw. reaktives Ergebnis vorliegt, wurden Antikörper gegen SARS-CoV-2 nachgewiesen. Aufgrund von wissenschaftlichen Untersuchungen wird versucht herauszufinden, wie sich die Schutzwirkung aufgrund einer durchgemachten Infektion bzw. eines abgeschlossenen Impfzyklus gegen Infektion bzw. Neuinfektion mittels SARS-CoV-2 verhält. Eine beachtliche Studie von Dimeglio et al. (2021) kommt zu folgenden Erkenntnissen zur Beurteilung der Antikörpertiter in Bezug auf die Einschätzung einer Schutzwirkung. Dabei betrug die Schutzwirkung bei Antikörpertitern zwischen 13 und 141 BAU/mL nur 12%, bei Antikörpertitern zwischen 141 und 1700 BAU/mL immerhin 89,3% und einen Vollschutz (100%) bei Antikörpertitern >1700 BAU/mL. Allerdings muss man einschränkend feststellen, dass sich diese Ergebnisse auf die Wildtypvirusinfektion und Infektionen mittels bis Mai 2021 zirkulierender Virusvarianten beschränken. Zur aktuellen Virusvariante Omikron gibt es bisher noch keine neuen validen Erkenntnisse bezüglich der Schutzwirkung und der Antikörperhöhe.
Trotz Vorliegen eines positiven Test auf Antikörper sind weiterhin Vorsichtsmaßnahmen geboten, um die Ausbreitung von SARS-CoV-2 zu minimieren. Bei entsprechender klin. Symptomatik oder sonstigem Verdacht auf eine aktive Infektion empfiehlt sich zur Abklärung der Infektiosität die Durchführung eines SARS-CoV-2 RT PCR Tests.
Nachweis: Nucleocapsid Protein
Methode: ELISA
Ergebnisdarstellung: Semiquantitativ* in Ratio Bewertung: <0,8 (negativ, nicht- reaktiv) | ≥ 0,8 bis < 1,1 (grenzwertig) | ≥ 1,1 (positiv, reaktiv)
Our laboratory regularly participates in proficiency testing (external quality assurance), which ensures that we provide the required laboratory quality. We are required by law to perform a proficiency test for COVID-RT-PCR at least once a year. We participate in the other interlaboratory comparisons voluntarily due to our quality policy.