Sonja Begusch
Sonja Begusch hat eine vielseitige akademische und berufliche Laufbahn, die ihre Wurzeln an der Fachhochschule Kärnten hat. Nach der Matura zog es sie…
Barrieren auflösen und Vielfalt leben – die beiden Leitideen liegen dem Studiengang „Disability and Diversity Studies“ (DDS) zu Grunde. Das Angebot widmet sich der Inklusion und Vielfalt in allen gesellschaftlichen Feldern, angefangen vom Sozial- und Gesundheitswesen bis hin zu Wissenschaft und Forschung, Wirtschaft und Verwaltung. Studierenden stehen vielfältige und innovative Tätigkeitsbereiche offen, die aktuelle Entwicklungen in der Gesellschaft wie beispielsweise Flucht und Migration oder den digitalen Wandel behandeln.
Dazu bietet der Studiengang eine vielfältige praxisorientierte Lehre auf Basis von Interdisziplinarität, in der Grundlagen der Pädagogik, Soziologie, Philosophie, Psychologie und des Rechts thematisiert werden. Studierende befassen sich außerdem mit den Disability und Diversity Studies, die dem Studiengang den Titel geben, und weiteren aus dem Spektrum der Cultural Studies stammenden Richtungen, wie z.B. den Gender Studies. Sie eignen sich partizipative Forschungsmethodiken an, bei der die Einbindung von Selbstbetroffenen eine große Rolle spielt. Da digitalisierte Angebote auch im Sozial- und Gesundheitswesen einen immer größeren Stellenwert erlangen, wird die interdisziplinäre Zusammenarbeit auch mit den technischen Studiengängen der FH Kärnten forciert: unter dem Motto des „Design for all“ oder der „Unterstützen Kommunikation“. Weiter haben Studierende die Möglichkeit, das „Social Entrepreneurship“ kennenzulernen und eigene Geschäfts-Ideen in die Umsetzung zu bringen.
Mit den Wahlpflichtfächern „Disability, Diversity und Technik“ und „Disability, Diversity und Care“ können die jeweiligen Interessen weiter vertieft werden. Dafür stehen vielfältige Aspekte des Diversity Management und Disability Management offen: Der Österreichweit einzigartige Studiengang behandelt Themen wie alternative Assistenzmodelle, Unterstützungsdienste und Beschäftigungsformen. Beim Community Care-Ansatz geht es um selbstbestimmtes Leben und Wohnen im Gemeinwesen. Fragen der Barrierefreiheit und Diversität werden bezogen auf zentrale gesellschaftliche Felder behandelt: Arbeit, Bildung, Wohnen, Freizeit und Tourismus, Kunst und Kultur.
Nach erfolgreichem Studium sind die Absolvent*innen der „Disability & Diversity Studies“ in der Lage, professionelle Prozesse zum Abbau von gesellschaftlicher Exklusion und sozialer Ungleichheit anzustoßen, die allen Menschen Chancengleichheit und ein selbstbestimmtes Leben mit gleichberechtigter Teilhabe ermöglichen. Passend dazu können Studierende neben den Fremdsprachen Italienisch und Slowenisch auch die Gebärdensprache erlernen und in Kooperation mit dem Gebärdensprachzentrum der AAU Klagenfurt ein Zertifikat erwerben.
NEU: Montag ist Online-Tag
Lehre an Montagen finden zukünftig regelmäßig im Onlineformat statt, um Vereinbarkeit von Studium, Beruf und Familie zu erhöhen und gezielt als Angebot für Studierende mit längeren Anfahrtswegen und anderen Barrieren.
Winterterm 2025
Period I: 01.11.-15.03.2025
Period II: 16.03.-15.05.2025
Period III: 16.05.-15.07.2025
Period IV: 16.07.-30.09.2025*
For applicants from outside Europe applications are only accepted within Period I.
*We reserve the right not to open the period or to close it early!
The semester starts in October - we only offer intake in winterterm!
The start of lectures can be found in the individual timetable which is available after enrollment.
Twice a month: Fri 12.45-19,45 h, Sat 8.30-17.15, Mon 16.30-21.30, additional one block week (Mon-Sat full-time) per semester
Study Guidance
Book your personal appointment right now!
You can find out more about our advisory services, events and fairs on our website.
Language of Instruction: German
Minimum of B2, stated by either
-DAF ("Deutsch als Fremdsprache)
-ÖSD ("Österreichisches Sprachdiplom Deutsch)
-GOETHE Sprachinstitut
Admission requirements:
Please note that foreign educational documents in some cases need to be legalized as well as translated in order to apply. More information can be found in our official application guideline
Unsere Online-Sessions bieten Ihnen die Gelegenheit, vertiefende Informationen zum Studium der Disability & Diversity Studies zu erhalten. Entdecken Sie die spannenden Inhalte und Perspektiven, die dieses Studium bietet und nutzen Sie die Gelegenheit, mit einer Lehrperson des Studiengangs DDS ins Gespräch zu kommen.
FH-Prof.in Mag.a Dr.in habil. Susanne Dungs
Studiengangsleitung Disability & Diversity Studies, Professur für Ethik und Sozialphilosophie
+43 5 90500 4225
s.dungs[at]fh-kaernten[dot]at
Bei Fragen zum Studium kontaktieren Sie:
Sonja Nagelschmied, BA
Studiengangsadministration
Tamara Stotter, BA
Administration
FH-Prof.in Mag.a Dr.in habil. Susanne Dungs
Studiengangsleitung Disability & Diversity Studies, Professur für Ethik und Sozialphilosophie
+43 5 90500 4225
s.dungs[at]fh-kaernten[dot]at
With over 100 Study & Work partner companies and organizations, CUAS offers students the opportunity to combine studying and working!
Das Bachelorstudium „Disability & Diversity Studies“ befasst sich mit der zunehmenden Vielfalt in der Gesellschaft und bereitet Studierende auf das Diversity- und Disability-Management in Unternehmen und Organisationen sowie die Assistenz und Beratung bezüglich Barrierefreiheit und Inklusion vor. Die Akzeptanz von Verschiedenheiten in Bereichen wie Gender, Class, Race, Ethnicity, Age oder Disability hat im Studium einen hohen Stellenwert.
Die praxisorientierte Lehre ist geprägt von Partizipation und Interdisziplinarität. Das Studium schlägt darüber hinaus eine Brücke zur Technik, um den Herausforderungen der Digitalisierung im Sozial- und Gesundheitswesen gerecht zu werden. Im Mittelpunkt der wissenschaftlichen Auseinandersetzung stehen Bereiche der Cultural Studies wie Disability, Diversity oder Gender Studies. Das Ziel des Studiengangs ist, die abwertende Kategorisierung von Menschen hinsichtlich bestimmter Diversitätsdimensionen (wie Behinderung, fremde Kultur etc.) abzutragen, damit allen eine gleichberechtigte Teilhabe möglich wird.
Was Studierende ins Studium mitbringen sollten:
Nach erfolgreichem Abschluss des Studiums verfügen Absolvent*innen über folgende Fähigkeiten und Kenntnisse:
Lecture | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
---|---|---|---|---|
Introduction to Disability & Diversity Studies | ILV | 2,0 | 4,0 | B3.07290.01.010 |
Fields of Action of DDS: Childhood and Adolescence | ILV | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.260 |
Expertise Workshop Group A | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.250 |
Expertise Workshop Group B | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.250 |
Medical Basics for DDS | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.01.120 |
Pedagogy and DDS: Childhood and Adolescence | SE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.01.220 |
Political System and Social Policy in DDS | SE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.110 |
Psychology in DDS | VO | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.100 |
Law of DDS: Childhood and Adolescence | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.01.160 |
Sociology of DDS: Childhood and Adolescence | SE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.01.190 |
Techniques of Scientific Work Group A | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.400 |
Techniques of Scientific Work Group B | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.400 |
Scientific theory of DDS | SE | 1,0 | 2,0 | B3.07290.01.410 |
Lecture | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
---|---|---|---|---|
Fields of Action: Old Age and Aging | SE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.03.280 |
Including Ethics and Professional Ethics of DDS | SE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.03.130 |
Inclusive and Assisted Communication Group A | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.03.340 |
Inclusive and Assisted Communication Group B | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.03.340 |
Inter- and Transcultural Diversity Studies | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.03.050 |
Pedagogy and DDS: Old Age and Aging | SE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.03.240 |
Quantitative Designs and Methods Group A | ILV | 2,0 | 3,0 | B3.07290.03.440 |
Quantitative Designs and Methods Group B | ILV | 2,0 | 3,0 | B3.07290.03.440 |
Law of DDS: Old Age and Aging | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.03.180 |
Sociology of DDS: Old Age and Aging | SE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.03.210 |
Compulsory optional subject: Language Competence 2 | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
Sign Language 2 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.870 |
Italian 2 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.812 |
Slovenian 2 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.846 |
Lecture | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
---|---|---|---|---|
Counselling and Intervention Processes Group A | UE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.05.360 |
Counselling and Intervention Processes Group B | UE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.05.360 |
Gender and Queer Studies | SE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.05.080 |
Colloquium I for the Bachelor Thesis Group 1 | KO | 2,0 | 5,0 | B3.07290.05.460 |
Colloquium I for the Bachelor Thesis Group 2 | KO | 2,0 | 5,0 | B3.07290.05.460 |
Colloquium I for the Bachelor Thesis Group 3 | KO | 2,0 | 5,0 | B3.07290.05.460 |
Colloquium I for the Bachelor Thesis Group 4 | KO | 2,0 | 5,0 | B3.07290.05.460 |
Colloquium I for the Bachelor Thesis Group 5 | KO | 2,0 | 5,0 | B3.07290.05.460 |
Colloquium I for the Bachelor Thesis Group 6 | KO | 2,0 | 5,0 | B3.07290.05.460 |
Colloquium I for the Bachelor Thesis Group 7 | KO | 2,0 | 5,0 | B3.07290.05.460 |
Social Entrepreneurship ? Social Responsibility of Enterprises | UE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.05.370 |
Transitions: Facets of Professional Placement in DDS Practice Group A | UE | 1,0 | 3,0 | B3.07290.05.330 |
Transitions: Facets of Professional Placement in DDS Practice Group B | UE | 1,0 | 3,0 | B3.07290.05.330 |
Economic Sciences and DDS | VO | 2,0 | 3,0 | B3.07290.05.150 |
Compulsory optional subject: Language Competence 4 | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
Sign Language 4 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.890 |
Italian 4 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.832 |
Slovenian 4 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.866 |
Specialization Area: Disability Care | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
Care and Ethics | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.05.561 |
Professional Identity: DDS and Care | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.05.551 |
Specialization Area: Disability, Diversity and Technologie | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
Ethics in the technologized world | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.05.560 |
Professional Identity: DDS and Technology Assessment | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.05.550 |
Lecture | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
---|---|---|---|---|
Preparation for the Field Work Placement Group A | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.02.290 |
Preparation for the Field Work Placement Group B | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.02.290 |
Preparation for the Field Work Placement Group C | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.02.290 |
Introduction to Empirical Social Research | VO | 1,0 | 2,0 | B3.07290.02.420 |
Fields of Action of DDS: Adulthood | SE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.02.270 |
Pedagogy and DDS: Adulthood | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.02.230 |
Political Self-Advocacy | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.02.020 |
Law of DDS: Adulthood | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.02.170 |
Representations of Disability in the Critical Discourse | SE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.02.030 |
Independent Living in Inclusive Communities | SE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.02.040 |
Sociology of DDS: Adulthood | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.02.200 |
Academic Reading and Writing Workshop Group A | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.02.430 |
Academic Reading and Writing Workshop Group B | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.02.430 |
Compulsory optional subject: Language Competence 1 | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
Sign Language 1 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.860 |
Italian 1 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.802 |
Slovenian 1 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.836 |
Lecture | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
---|---|---|---|---|
Disability Management | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.04.060 |
Diversity Management | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.04.070 |
Methods and Action Concepts in DDS | ILV | 2,0 | 3,0 | B3.07290.04.350 |
Qualitative Designs and Methods Group A | ILV | 3,0 | 4,0 | B3.07290.04.450 |
Qualitative Designs and Methods Group B | ILV | 3,0 | 4,0 | B3.07290.04.450 |
Field Work Placement Reflection Seminar Group A | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.04.320 |
Field Work Placement Reflection Seminar Group B | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.04.320 |
Social Philosophy in DDS | VO | 2,0 | 3,0 | B3.07290.04.140 |
Compulsory optional subject: Language Competence 3 | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
Sign Language 3 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.880 |
Italian 3 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.822 |
Slovenian 3 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.856 |
Lecture | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
---|---|---|---|---|
Introduction to Disability & Diversity Studies | ILV | 2,0 | 4,0 | B3.07290.01.010 |
Fields of Action of DDS: Childhood and Adolescence | ILV | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.260 |
Expertise Workshop | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.250 |
Medical Basics for DDS | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.01.120 |
Pedagogy and DDS: Childhood and Adolescence | SE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.01.220 |
Political System and Social Policy in DDS | SE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.110 |
Psychology in DDS | VO | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.100 |
Law of DDS: Childhood and Adolescence | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.01.160 |
Sociology of DDS: Childhood and Adolescence | SE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.01.190 |
Techniques of Scientific Work | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.400 |
Scientific theory of DDS | SE | 1,0 | 2,0 | B3.07290.01.410 |
Lecture | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
---|---|---|---|---|
Fields of Action: Old Age and Aging | SE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.03.280 |
Including Ethics and Professional Ethics of DDS | SE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.03.130 |
Inclusive and Assisted Communication | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.03.340 |
Inter- and Transcultural Diversity Studies | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.03.050 |
Pedagogy and DDS: Old Age and Aging | SE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.03.240 |
Quantitative Designs and Methods | ILV | 2,0 | 3,0 | B3.07290.03.440 |
Law of DDS: Old Age and Aging | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.03.180 |
Sociology of DDS: Old Age and Aging | SE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.03.210 |
Compulsory optional subject: Language Competence 2 | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
Sign Language 2 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.870 |
Italian 2 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.812 |
Slovenian 2 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.846 |
Lecture | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
---|---|---|---|---|
Counselling and Intervention Processes | UE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.05.360 |
Gender and Queer Studies | SE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.05.080 |
Colloquium I for the Bachelor Thesis | KO | 2,0 | 5,0 | B3.07290.05.460 |
Social Entrepreneurship ? Social Responsibility of Enterprises | UE | 2,0 | 4,0 | B3.07290.05.370 |
Transitions: Facets of Professional Placement in DDS Practice | UE | 1,0 | 3,0 | B3.07290.05.330 |
Economic Sciences and DDS | VO | 2,0 | 3,0 | B3.07290.05.150 |
Compulsory optional subject: Language Competence 4 | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
Sign Language 4 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.890 |
Italian 4 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.832 |
Slovenian 4 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.866 |
Specialization Area: Disability Care | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
Care and Ethics | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.05.561 |
Professional Identity: DDS and Care | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.05.551 |
Specialization Area: Disability, Diversity and Technologie | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
Ethics in the technologized world | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.05.560 |
Professional Identity: DDS and Technology Assessment | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.05.550 |
Lecture | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
---|---|---|---|---|
Preparation for the Field Work Placement | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.02.290 |
Internship I | BOPR | 0,0 | 4,0 | B3.07290.02.300 |
Introduction to Empirical Social Research | VO | 1,0 | 2,0 | B3.07290.02.420 |
Fields of Action of DDS: Adulthood | SE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.02.270 |
Pedagogy and DDS: Adulthood | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.02.230 |
Political Self-Advocacy | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.02.020 |
Law of DDS: Adulthood | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.02.170 |
Representations of Disability in the Critical Discourse | SE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.02.030 |
Independent Living in Inclusive Communities | SE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.02.040 |
Sociology of DDS: Adulthood | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.02.200 |
Academic Reading and Writing Workshop | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.02.430 |
Compulsory optional subject: Language Competence 1 | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
Sign Language 1 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.860 |
Italian 1 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.802 |
Slovenian 1 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.836 |
Lecture | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
---|---|---|---|---|
Internship II | BOPR | 0,0 | 10,0 | B3.07290.04.310 |
Disability Management | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.04.060 |
Diversity Management | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.04.070 |
Methods and Action Concepts in DDS | ILV | 2,0 | 3,0 | B3.07290.04.350 |
Qualitative Designs and Methods | ILV | 3,0 | 4,0 | B3.07290.04.450 |
Field Work Placement Reflection Seminar | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.04.320 |
Social Philosophy in DDS | VO | 2,0 | 3,0 | B3.07290.04.140 |
Compulsory optional subject: Language Competence 3 | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
Sign Language 3 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.880 |
Italian 3 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.00000.01.822 |
Slovenian 3 | SE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.01.856 |
Lecture | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
---|---|---|---|---|
Bachelor Exam | DP | 0,0 | 2,0 | B3.07290.06.480 |
Independent Studies | SGL | 3,0 | 4,0 | B3.07290.06.530 |
Intersectionality in Disability & Diversity Studies | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.06.090 |
Colloquium II for the Bachelor Thesis | KO | 2,0 | 7,0 | B3.07290.06.470 |
Art and Creativity in DDS | UE | 2,0 | 2,0 | B3.07290.06.390 |
Public Relations for Social Initiatives and Enterprises | UE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.06.380 |
Representations of Disability in the Critical Discourse | SGL | 2,0 | 3,0 | B3.07290.06.540 |
Specialization Area: Disability Care | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
Community Care | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.06.581 |
Equal Treatment and Opportunities | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.06.571 |
Specialization Area: Disability, Diversity and Technologie | Type | SPPS | ECTS-Credits | Course number |
Trends in a Media-Dominated and Technology-Driven World | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.06.570 |
Unrestricted Participation through Universal Design | SE | 2,0 | 3,0 | B3.07290.06.580 |
Der interdisziplinäre Studiengang richtet sich auf die vielfältigen Erscheinungsformen der Diversity heute und eröffnet anspruchsvolle und interessante Tätigkeitsbereiche. Die Absolvent*innen werden sowohl für die Professionalisierung bestehender als auch für die Entwicklung neuer Tätigkeitsfelder in Österreich und Europa ausgebildet.
Potenzielle Arbeitgeber sind etwa
Mögliche Tätigkeitsfelder sind
Nach erfolgreichem Studium sind die Absolvent*innen der „Disability & Diversity Studies“ in der Lage, professionelle Prozesse zum Abbau von gesellschaftlicher Exklusion und sozialer Ungleichheit anzustoßen, die allen Menschen Chancengleichheit und ein selbstbestimmtes Leben mit gleichberechtigter Teilhabe zu ermöglichen. Passend dazu können Studierende neben den Fremdsprachen Italienisch und Slowenisch auch die Gebärdensprache erlernen und in Kooperation mit dem Gebärdensprachzentrum der AAU Klagenfurt ein Zertifikat erwerben.
Sonja Begusch hat eine vielseitige akademische und berufliche Laufbahn, die ihre Wurzeln an der Fachhochschule Kärnten hat. Nach der Matura zog es sie…
„Umwege erweitern die Ortskenntnis“, dieses Zitat von Kurt Tucholsky beschreibt laut Laura ihren Karriereweg am besten.
Marina Jellitsch kommt ursprünglich aus der Floristikbranche. Aufgrund der finanziellen Sicherheit zog es sie kurzzeitig in die Industrie, wo sie sich…
Der Studiengang Disability & Diversity Studies (DDS) fokussiert über das Eintreten für eine inklusive Gesellschaft hinaus auf die Teilhabe von Menschen mit Behinderung an hochschulischer Bildung. Wir möchten diesbezüglich zu einer Vorreiterhochschule in Österreich werden.
Durch die Digitalisierung der Lehre sind neue, teilweise erhebliche Zugangshürden für Studierende und Mitarbeiter*innen mit Behinderungen entstanden. Auf Initiative des Studiengangs Disability & Diversity Studies wurde eine Arbeitsgruppe (AG) „Inklusive Hochschule“ gegründet, um gemeinsam ein Konzept für größtmögliche Barrierefreiheit in der Lehre im digitalen Raum auszuarbeiten. Der Arbeitsinhalt der AG umfasst auch bereits in der Präsenzlehre bestehende Hürden und soll nicht einfach versuchen, diese durch Digitalisierung auszugleichen, sondern mögliche Vorteile für Barrierefreiheit durch Digitalisierung zu realisieren. In die AG bringen sich Vertreter*innen des Gleichbehandlungs-Ausschusses, des Studiengangs DDS, des Didaktikzentrums, der Chief Digital Officer Herr Josef Anibas und die Beauftragte für Gleichbehandlung Frau Leitner-Intering ein. Ziel ist, ein Handbuch für „Barrierefreie Lehre im digitalen Raum“ zu entwickeln.
Wenn Sie mehr erfahren und eine kritische-reflexive Rolle einnehmen wollen, dann schalten Sie ein!
Die „Disability and Diversity Studies News“, kurz DDS News, beschäftigen sich mit sozialen Themen, die kritisch reflektiert werden.
Dies wird anhand von Interviews, Literaturbeiträgen, theoretischen Auseinandersetzungen oder anderen abwechslungsreichen Formaten aufbereitet.
Unser Hauptaugenmerk liegt auf sozial relevanten Themen. Als sozial relevant betrachten wir beispielsweise Gleichberechtigung, Bildung, Inklusion, Chancengleichheit, Gender, interkulturelle Kommunikation und die verschiedenen Diversitätsformen (z.B. Alter, Geschlecht, Herkunft) wie auch ihr Zusammenwirken. Also Themen, die UNS ALLE betreffen!
Dr.in Christine Pichler
Senior Lecturer
+43 5 90500 3326
c.pichler[at]fh-kaernten[dot]at
www.fh-kaernten.at/dds
Die Podcast-Reihe Disability & Diversity greift gesellschaftsrelevante Themen, wie beispielsweise Gleichberechtigung, Bildung, Inklusion, Chancengleichheit oder Gender/Queer, auf und reflektiert diese multidisziplinär – ganz im Sinne unseres Slogans:
Die Themen werden laufend in der Zusam-menarbeit mit Studierenden, der interdiszi-plinären Kolleg*innenschaft sowie externen Fachexpert*innen und Selbstbetroffenen erweitert und diskutiert. So ergibt sich eine mul-tidisziplinäre Betrachtungsweise der Themen Disability & Diversity aus fachlicher Sicht und Betroffenenperspektive.
Der aktive Austausch zwischen Hochschule, Studierenden und potentiellen Arbeitgebern der einzelnen Berufsfelder ist Voraussetzung dafür, dass die angebotenen Studien der FH am Puls der Zeit und an den Bedarfen der Praxis orientiert sind. Zusätzlich sind dauerhafte und von gegenseitiger Wertschätzung geprägte Kontakte zu Unternehmen und Institutionen ein Garant dafür, dass Studierende der FH hochqualifizierte und geschätzte Mitarbeiter*innen werden können.
This was the Erasmus+ Blended Intensive Programme (BIP)
The planning of this BIP started almost a year ago together with Karelia University of Applied Sciences (Finland) and Technische Universität Darmstadt (Germany), coordinated and hosted by Carinthia University of Applied Sciences (CUAS). After all the administrative and content-related work was done, we had the opportunity to welcome 16 incoming students from Karelia University of Applied Sciences (Finland), Technische Universität Darmstadt (Germany), Metropolia University of Applied Sciences (Finland) and University of Siegen (Germany; Member of the ATHENA European University Alliance).
Starting with an online kick-off on October 2, 2023, transnational student groups began to work together on the topics diversity, digitalization and social justice. After virtual team building in the first week, students were introduced to phenomenon-based learning in the context of “Diversity in a Digitized World” in the second week. Based on different inputs on dis/ability, classism or racism groups found topics for their group visions, which they particularly worked on during the third online week. Students developed a joint understanding of aspects they wanted to focus on in their group. Further content and thoughts about digitalization and global ethics, as well as changes in a digital world, accompanied their group work.
The intensive week at CUAS in Klagenfurt included five days of lectures, discussions and reflection. On Monday, the “Visions and Technology Day,” students started with a presentation of their group visions and participated in a lecture on smart systems and data privacy from Oana Mitrea. The students were further introduced to the research fields of the Institute for Applied Research on Ageing (IARA) at CUAS.
After that, we took a field trip to “Hi Harbach” and the “Haus St. Peter,” to visit these two alternative housing forms. Hi Harbach showed the students a new way of inclusive living and raised questions and ideas about community care and societal responsibilities. Haus St. Peter is a home and care facility for older people with dementia, supporting a self-determined life in old age in a homey, warm atmosphere. Students saw ways of ageing gracefully and living a good life with dementia. Many thanks to the Diakonie de la Tour for hosting us.
Tuesday (October 24, 2023) was our “Experimentation Day”, where students were able to test and experience assistive technologies and systems, facilitated again by Oana Mitrea. The ethical use of such technologies was discussed and integrated into the students’ group visions. After lunch, we visited the CUAS Campus St. Veiterstraße, where our colleagues Michael Suppanz and Sascha Fink from the physical therapy department introduced gait analysis. We had a lot of fun trying this method and analyzing silly walks. Group reflections and further discussions led to an understanding of this broad field and its interdisciplinarity and multi-professionality. Another highlight of this day was a guided city tour through the center of Klagenfurt in the afternoon and dinner at “Hafenstadt.”
The “Social and Ethical Reflection Day” on Wednesday (October 25, 2023) started in the morning with four lectures: the first by Carla Küffner (CUAS) and Master student Antonia Kranzelbinder (Disability, Diversity and Digitalization) on assistive and digital field of actions at the workplace, then Terhi Myller (KareliaUAS) spoke about reflective and critical practices and societal perspectives of digitalization and social justice with vulnerable people, at the example of older people. Next, Julia Kadel (TU Darmstadt) shared pedagogical reflections of difference and finally, her colleague Ewelina Pepiak (TU Darmstadt) discussed gender, digitalization, and discrimination. Students were very interested and, in the afternoon, the groups had time to reflect on their thoughts and then work on their presentations. At the end of the day, we visited the Pyramidenkogel mountain and had dinner at the “Genusswirt” there. Students and teachers enjoyed a wonderful autumn view over the Wörthersee and other parts of Carinthia.
Thursday, October 26, was the “Hands-on Day”, where students were able to work on their group visions and presentations for Friday. The groups discussed the new impressions and contents of the last days and tied them to their chosen phenomenon. The interdisciplinary and multi-professional approach of the groups provided students with the opportunity to learn and move beyond their prior understanding and knowledge.
Finally, on our “Presentation Day” (Friday, October 27), we found out what the student groups had been working on and got to know their visions for (re-)establishing social justice in a digitized world for different groups. Following topics/phenomena were creatively addressed during the group presentations: racism and hate speech, visions of digitalized equal societies, whether AI could help establish social justice and, finally, class equality in the field of European education. The discussions showed the importance of communication, participation and democracy to inform citizens about stigmatization, stereotypes and discrimination. Research and development on individual, institutional, community and system levels can help improve the quality of life for everyone in our society in a digitized world. Thanks to all the participants of this final presentation day for their work and thoughts!
Last, but not least: Many thanks to all the persons who worked in the background of this BIP, e.g. Petra Regenfelder-Davis and many other colleagues from CUAS, KareliaUAS and TU Darmstadt. Special thanks to the CUAS International Relations Office with Aleksandra Jama, Katja Keischnigg and Stefanie Steiner for their support.
We hope to see you again soon and to repeat this wonderful and socially important BIP in the future!
Christine Pichler, BIP coordinator
Bericht – Kleine Zeitung
Studierende des neuen Masterstudiengangs „Disability, Diversity und Digitalisierung“ an der FH Kärnten lernen im Rahmen des Pflegeroboter hautnah kennen.
Robo-Besuch an der FH Kärnten: Anlässlich des 10-jährigen Jubiläums des Studiengangs Disability & Diversity Studies beehrte der humanoide Roboter „Pepper“ die Lehrveranstaltung Disability & Diversity SkillsLabs. Der Roboter wurde für die Interaktion mit Menschen geschaffen und ist in der Lage, auf Ausdruck und Emotionen von Menschen zu reagieren.
Wir freuen uns, Sie zur Ringvorlesung der Disability & Diversity Studies einzuladen. Die Veranstaltungen finden alle am Campus Klagenfurt – Primoschgasse oder online statt. Anmeldung und Rückfragen unter p.regenfelder-davis[at]fh-kaernten[dot]at
„Als Mitarbeiterin des afro-asiatischen Instituts Klagenfurt habe ich täglich mit den kulturellen Unterschieden der afrikanischen und asiatischen Studierenden zu tun. Ich unterstütze sie bei der Vorbereitung ihres Studienaufenthaltes in Kärnten und begleite sie, wenn sie hier sind. Neben Unterkunft und Wohnungssuche, Behördenwegen, Fördermöglichkeiten und Beratung in rechtlichen Fragen, schule ich sie beispielsweise im Bereich Sprache und Kultur. In meinem Studium Disability und Diversity Studies an der FH Kärnten wurde ich für diese Aufgaben optimal vorbereitet.“
Aisha M.
Absolventin
„In meinem Studium der „Disability und Diversity Studies“ möchte ich mich auf die Situation von Menschen mit Behinderung am Arbeitsmarkt konzentrieren. Sie sind oftmals gut ausgebildet und besitzen zum Teil einen Hochschulabschluss. Hinsichtlich ihrer Inklusion auf dem Arbeitsmarkt besteht aber ein großer Nachhohlbedarf. Zudem eröffnen sich zunehmend neue Tätigkeitsfelder für Menschen mit Behinderung auf dem ersten Arbeitsmarkt (z.B. in der Altenpflege). Ich stelle mir vor, sowohl Betroffene hinsichtlich dieser möglichen Tätigkeitsfelder als auch Non-Profit- und Profitunternehmen zu beraten, wie eine Inklusion gelingen könnte. Angesichts des demographischen Wandels und des Fachkräftemangels besteht hier ein großer Gestaltungsbedarf.“
Lara Sch.
Studentin
„Traditionell sind stationäre Wohneinrichtungen der Alten- und Behindertenhilfe darauf ausgerichtet, einen stabilen Tagesablauf zu etablieren, in dem jedoch zumeist kaum auf die individuellen Bedürfnisse und Fähigkeiten der BewohnerInnen eingegangen werden kann. Ich bin für verschiedene Einrichtungen der Diakonie als Diversity-Berater zuständig und unterstütze diese, wie die diversen Bedürfnisse der BewohnerInnen in den Alltag integriert und individuelle Assistenz möglich werden kann. Dazu biete ich z.B. Fortbildungsveranstaltungen für das Personal an, führe aber auch eine ‘heilpädagogische bzw. inklusive Diagnostik‘ mit den BewohnerInnen der Einrichtungen durch, um darüber ihre Bedürfnisse und Fähigkeiten herauszuarbeiten.“
Christian M.
Absolvent
„Als Absolventin des Disability & Diversity Studiengangs verfüge ich über Basiskenntnisse im Bereich „Ambient Assisted Living“ und Technikimplementierung. Mit meinem fundierten Wissen zu Disability und Diversity eigne ich mich besonders für den Einsatz an der Nahtstelle nutzer- und nutzerinnenorientierter Bedarfe und ihrer technischen Realisierbarkeit. Im Österreichischen AAL-Kompetenzzentrum habe ich einen idealen Arbeitgeber gefunden. Meine Aufgabe ist, die Koordination zwischen Betroffenenperspektiven, Anwendung und Entwicklung zu steuern und mitzugestalten. Derzeit arbeiten wir an einem spannenden Projekt, bei dem die Gedankenübertragung auf einen Bildschirm erfolgt, und als herkömmlicher Word-Text lesbar ist. Das ist nicht nur für Menschen mit Behinderungen ein Fortschritt, sondern für alle Menschen – und Maschinschreiben braucht niemand mehr zu lernen.“
Sonja S.
Absolventin
FH-Prof.in Mag.a Dr.in habil.
Susanne DungsMag.a (FH)
Romana PertlFH-Prof. Mag. (FH) Mag. Dr.
Martin Josef KlemenjakDDr.in
Oana Stefana Mitrea, MScMag.a Dr.in phil.
Carla KÜFFNERFH-Prof.in Dr.in rer. soc. oec.
Christine PichlerDI
Verena Komposch, BA MAMag.
Bernd SuppanMag.a
Katarina FürstFH-Prof.in Mag.a Dr.in
Ruth HechtlFH-Prof. Dr.
Ralf ReicheFH-Prof. DI Dr.
Johannes OberzaucherDipl.-Ing.
Daniela Krainer, BScMag.a (FH)
Marion Strebinger, MAMag.
Johanna BreuerMag. phil. Dr.
Gregor ChudobaMag.
Bernadette FeuersteinMag.a
Karin IbovnikMag.
Florian KerschbaumerDr. med. univ.
Mireille NgossoDr.in
Ute Kathrin SchulzMag.a
Gerit Smole-NagelerMag. phil.
Andreas Varch, B.A. B.A. MA MAMag. Dr.
Michael WrentschurKlagenfurt combines joie de vivre, nature and culture. The city of just over 100,000 inhabitants on Lake Wörthersee is a recreational area that fulfils every wish. Slovenia and Italy are not far away, the mountains are within reach. Klagenfurt's cultural scene is also vibrant, with clubs, stages and museums. The Old Square with its many shops, restaurants and cafés is the centre of city life. The idyllic Lendkanal connects the city with the lake and, like Kreuzbergl, is a popular destination for amateur sportsmen and nature lovers.
The campus in Primoschgasse has perfect transport connections - a separate bus line stops directly in front of the FH on the Südring. The view from the roof terrace onto the mountain panorama surrounding Klagenfurt offers the perfect space for relaxing breaks.
Explore Campus Klagenfurt–Primoschgasse on a 360° Tour.
coming from the west (from A10, A11) along the southern motorway A2:
Exit Klagenfurt/Wörthersee (Minimundus), along Südring for about 7 km, turn left at the Südring/Gerberweg intersection (BP gas station), after 150 m turn right to FH Kärnten - Standort Klagenfurt, Primoschgasse 10.
Coming from the east along the southern motorway A2:
Exit Klagenfurt-Ost, turn into town (left), direction Klagenfurt-Zentrum after 1 km on Völkermarkterstraße (right) after about 2.5 km turn left at the intersection into Südring (Kika), at the intersection Südring/Gerberweg (BP gas station) turn into town (right), after 150 m turn right to FH Kärnten - Location Klagenfurt, Primoschgasse 10.
Coming from the south along the Rosentalerstrasse B91:
turn right at the intersection Rosentalerstrasse/Südring (PSK) into Südring, along Südring for about 2.5km. turn left at the intersection Südring/Gerberweg (BP gas station), after 150 m turn right to FH Kärnten - Location Klagenfurt, Primoschgasse 10.
Coming from the north along the St. Veiterstrasse B83:
Turn left, follow St. Veiterring into Völkermarkterring (right) southbound, extension Völkermarkterring into Lastenstraße until you reach the railway underpass (approx. 800m), extension Lastenstraße into Gerberweg, after approx. 750m turn left to FH Kärnten - Location Klagenfurt, Primoschgasse 10.
Klagenfurt main station, footpath to Südpark along Bahnstraße (direction east), footpath along Gerberweg to Primoschgasse to FH Kärnten - location Klagenfurt, Primoschgasse 10 (direction south), duration from main station about 20 min.
Airport Klagenfurt, by taxi to the FH Kärnten - location Klagenfurt, Primoschgasse 10 (duration about 20 min), or by public utility bus to Heiligengeistplatz, change to line 40, 41, 42, 70 or 71, duration from airport about 50 min.
Primoschgasse 8–10
9020 Klagenfurt, Austria
+43 5 90500 3101
engineering-it[at]fh-kaernten[dot]at
+43 5 90500 3301
gesundheit-und-soziales[at]fh-kaernten[dot]at
Erkunden Sie den Campus Klagenfurt–Primoschgasse bei einer 360° Tour.
In order to be admitted into a bachelor degree program at the Carinthia University of Applied Sciences at least one of the following criteria must be fulfilled:
Moreover, there are degree program specific additional prerequisites as well as more comprehensive information regarding admissions on the individual web pages of the corresponding degree program. The German University of Applied Sciences (Fachhochschule) entrance qualification certificate is only valid as an admission prerequisite for an Austrian UAS/FH bachelor degree program when combined with an applicable vocational certificate.
Persons in their last year of school may apply for a study place in a bachelor degree program before taking their secondary school-leaving exams by submitting their most current secondary school grade/marks report. The secondary school-leaving certificate must be submitted during the registration process at the beginning of the semester.
In order to be admitted into a master degree program at the Carinthia University of Applied Sciences at least one of the following criteria must be fulfilled:
Persons in their last semester of their bachelor degree programs may apply for a study place in a master degree program by submitting their most current transcript of records. The completion of the bachelor degree program certificates must be submitted during the registration process at the beginning of the semester.
####ContentToReplace####
Before enrolment in a degree program at the Carinthia University of Applied Sciences, a learning agreement is concluded between the prospective student and the Carinthia University of Applied Sciences.
This contract defines the rights and obligations of the student and the Carinthia University of Applied Sciences.
The rights and obligations of the student at a glance:
The learning agreement is sent electronically to applicants who have been accepted onto a degree program. In addition to the electronic consent to the learning agreement, the timely payment of the tuition fee and the Austrian Students´ Union fee is a prerequisite for admission to the degree program.
Significant legislative basis for a UAS degree program in Austria can be found here:
FHG - Federal Act on University of Applied Sciences Degree Programs (in German only)
HS-QSG - Act on Quality Assurance in Higher Education
Regarding the accreditation of previously gained academic knowledge through courses and/or exams taken at other institutions of higher education, the respective degree program administration/director will use the principle of ‘course per course relevant accreditation.
The equivalency of the previously taken courses in terms of content and scope to the offered courses in the degree program will be determined by the degree program administrator/director. If an equivalency is determined to exist, then those courses passed with positive marks/grades will be recognized and accredited. Additional examination of academic knowledge in these cases is not foreseen.
Specialized knowledge and relevant experiences acquired through professional and on-the-job experience may also be considered for accreditation for relevant courses. In cases of accrediting professional experience for course credits, additional examinations may be carried out if applicable.
Applications for accreditation are to be submitted directly to the Program Director no later than the start date of the relevant study course(s).
The student must decide where s/he will spend the semester abroad (i.e., a partner university) and will need to coordinate with the responsible Departmental International Coordinator concerning the necessary requirements.
Before the student spends the semester abroad, s/he is required to submit a completed Learning Agreement. This document contains all the courses the student will take abroad and will be recognized at CUAS once s/he finishes the courses successfully. The courses should correspond as much as possible to the courses offered in the curriculum of the student’s CUAS study program in the relevant semester in content and semester hours. It is highly recommended to students to take 30 ECTS credits abroad.
The Learning Agreement is signed and approved by the individual student, the host institution and the program director of the study degree program or a designated faculty member at CUAS.
The Learning Agreement is a declaration of the courses which are to be taken abroad and is not valid as an official recognition document by Austrian law. Therefore, the document is to be linked to the official document “Antrag auf Anerkennung / Application for Accreditation” for academic studies abroad.
During the first four weeks of the study abroad semester the student is allowed to change the Learning Agreement. For example, previously selected courses do not take place or overlap. The host institution and CUAS must agree upon the courses to be changed. If this is approved, the changes must be listed separately on the Learning Agreement (section “Changes to the original Learning Agreement). Afterwards the document is signed and approved by the individual students, the host institution and the program director of the study degree program or a designated faculty member at CUAS.
After the semester abroad the courses taken abroad will be recognized at CUAS. Therefore, the original Transcript of Records from the host institution and the legally valid document “Antrag auf Anerkennung / Application of Accreditation” (which is linked to the Learning Agreement) are obligatory. The student lists on the document the successfully finished courses abroad. After the recognition process is positively completed, the CUAS Transcript of Records will contain those courses.
In cases where the semester abroad is not completed successfully, the Departmental Coordinator and program director of the relevant study degree program will determine on an individual basis if and what courses will be accredited and what a student can do to make up those missing credits which were not accredited.
Detailed information about a semester abroad
For further questions please contact the International Relations Office.
Degree programs at University of Applied Sciences fundamentally only offer a limited number of study places.
In the framework of the application process each applicant will carry out an interview which will influence the allocation of the study places. Additionally, specific degree study programs may require written application tests as well as content-specific/technical aptitude tests. Detailed information regarding the degree program specific application requirements are provided on the degree programs’ web pages.
Repetitive applications for a study place at the same study degree program (e.g., in the following year) is generally allowed; however, the entire application process will start anew and candidates must resubmit all documents and carry out all steps again.
Carinthia University of Applied Sciences reserves the right to levy a surety of EUR 363.36 from the applicant in case of doubt on the authenticity or correctness as regards content of the documents proving the fulfillment of the admission requirements or in case that the documents are not sufficient for a decision on the fulfillment of the admission requirements in accordance with § 4 para. 5a FHG. This surety will be reimbursed to the applicant if the review has proved the authenticity and the correctness of the documents and the fulfillment of the admission requirements.
####ContentToReplace####
Detailed information about application deadlines can be found at the websites of the respective degree programs!
Carinthia University of Applied Sciences accepts both exchange students from partner institutions and so-called ‘Free Mover’ students. The decision to accept Free Movers is made on an individual basis by the relevant Degree Program Director. In the first case an official nomination (via e-mail) from the partner institution is necessary. After the nomination the student will be provided information regarding the application procedure.
Free Movers may apply directly.
Detailed information and deadlines
In order to register as a student at CUAS, each student must fulfill the following:
The enrollment periods for each degree program will be announced in advance to all applicants.
The examination regulations are an integral part of the education contract between the student and Carinthia University of Applied Sciences. It is also available to students and lecturers on the intranet.
Exams are graded according to the FHG [Federal Act on University of Applied Sciences Degree Programs]) § 17 (1), in the Austrian Grading System:
Austrian grading scheme | Definition |
1 | EXCELLENT: |
2 | GOOD: |
3 | SATISFACTORY: |
4 | SUFFICIENT: |
Successfully completed | Positive Leistung, wo eine genaue Differenzierung nicht tunlich ist. |
5 | UNSATISFACTORY: |
Not completed | Negative performance, where a strict differentiation is not adequate |
Recognised | Transfer credits for courses with equivalent learning outcomes |
The final bachelor's and master's examinations before a committee are graded according to FHG (Federal Act on University of Applied Sciences Degree Programs) § 17 (2) in the following grading scale:
In applying this grading system, it has to be noted that the grades “Pass with merit” and “Pass with distinction” are reserved exclusively for an examination performance clearly exceeding the level of performance required to pass these final exams.
Please note: This part of the Website is only available in German.
Die Nostrifizierung ist die Anerkennung eines ausländischen Studienabschlusses (Ausbildung im tertiären Bereich/an Hochschule/Universität) als gleichwertig mit dem Abschluss des inländischen Bachelor- bzw. Masterstudiums an der FH Kärnten. Die Nostrifizierung an der FH Kärnten kann nur erfolgen, wenn ein mit dem ausländischen Studienabschluss gleichwertiger Studiengang an der FH Kärnten eingerichtet ist und sofern die Nostrifizierung zwingend für die Berufsausübung in Österreich notwendig ist (z.B. reglementierter Beruf). Ein nostrifizierter akademischer Grad entfaltet dieselben Rechtswirkungen wie ein im Inland erworbener akademischer Grad.
Innerhalb der Europäischen Union (EU) bzw. des Europäischen Wirtschaftsraumes (EWR) ist eine Nostrifizierung nicht zwingend erforderlich und daher auch nicht möglich. Die Anerkennungsentscheidung von europäischen Ausbildungen in einem reglementierten Beruf (z.B. im Bereich der medizinisch-technischen Dienste, Hebammen und Gesundheits- und Krankenpflege) erfolgt in Österreich durch die zuständige Behörde (das für Gesundheit zuständige Ministerium bzw. Landesregierungen).
Auszug aus: nostrifizierung.at
Nostrifizierungsansuchen können nur für Studienabschlüsse eingebracht werden, welche mit dem Studienangebot der FachhochschuleKärnten übereinstimmen.
Die Nostrifizierung ist ein Verwaltungsverfahren an einer Universität bzw. Fachhochschule, die an bestimmte Voraussetzungen gebunden ist.
Der/Die Antragsteller/in muss nachweisen, dass die Nostrifizierung für seine/ihre angestrebte Tätigkeit in Österreich eine zwingende (siehe: „Was ist vorzulegen?“) Voraussetzung ist. In allen anderen Fällen obliegt die Bewertung des ausländischen Studiums ohnehin dem/der Arbeit- oder Dienstgeber/in.
Die Nostrifizierung kann an jeder Universität bzw. Fachhochschule, an der ein vergleichbares österreichisches Studium eingerichtet ist, beantragt werden. In vielen Fällen kommen daher mehrere Universitäten bzw. Fachhochschulen in Betracht. An welcher davon der/die Antragsteller/in in einem solchen Fall das Verfahren beantragt, bleibt seiner/ihrer Wahl überlassen. Der gleiche Nostrifizierungsantrag kann jedoch nur an einer Hochschule eingebracht werden.
Siehe: Notwendige Anlagen zum Antrag auf Nostrifizierung
Die Nostrifizierungstaxe beträgt derzeit EUR 150,00 und ist im Voraus zu entrichten. Dazu kommen Gebühren und Verwaltungsabgaben. Mehr Informationen unter Anlagen zur Nostrifizierung.
Kriterien der Überprüfung sind Inhalte, Umfang und Anforderungen desjenigen österreichischen Studiums, mit dessen Abschluss die Gleichwertigkeit beantragt wird. Wenn einzelne Voraussetzungen nicht zutreffen, können diese als außerordentliche/r Studierende/r absolviert werden. Sämtliche Bedingungen werden mit Bescheid vorgeschrieben. Wenn der/die Antragsteller/in alle zusätzlichen Bedingungen erfüllt hat oder wenn keine Bedingungen vorgeschrieben wurden, stellt die zuständige Stelle die Nostrifizierung fest.
..., weil die Unterschiede zum österreichischen Studium zu groß sind, kann um Zulassung zum österreichischen Studium angesucht und nach erfolgter Zulassung die Anerkennung von Prüfungen aus dem ausländischen Studium, soweit sie den österreichischen gleichwertig sind, erfolgen. Danach kann das österreichische Studium fortgesetzt und abgeschlossen werden.
Auszug aus: Wie-Verläuft-eine-Nostrifizierung
The European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) is a student-oriented system to accumulate and transfer different study credits.
The ECTS is one of the main characteristics of the Bologna Process and is used within the European tertiary system to allow universities and other institutes of higher education to recognize and accredit students’ previous post-secondary coursework. Moreover, this allows students to accumulate credits from different institutions as well ensure that their tertiary degrees are recognized internationally. Thus, the ECTS-system regulates not only student mobility within Europe but also the admission to institutes for further studies.
The system is based upon the transparency of defined learning outcomes and learning processes. The acquisition of experience and knowledge is made transparent through the defined learning outcomes in the course description, the corresponding curriculum module and the degree program’s entire curriculum; this significantly contributes to quality assurance.
ETCS credits are calculated based upon a student’s workload, which in normal cases is necessary to pass a course successfully.
The learning outcomes describe what students should know, understand and be able to do after the successful completion of a learning process. The work load defines the amount of time typically necessary for all learning activities (e.g., lectures, seminars, projects, lab exercises, self-study, exams) in order to achieve the expected learning outcomes.
Within the European tertiary system, a semester is assessed to have 30 ECTS credits and an academic year 60 ECTS credits. The workload for an academic year ranges between 1.500 and 1.800 hours. In Austria, one ECTS credit is equivalent to a workload of 25 real hours.
The Learning Agreement (an agreement to accredit courses completed in a semester abroad) encompasses a listing of all the courses/modules/learning units that a student is to attend and complete at the partner university during the semester abroad. The courses’ ID-numbers and the ECTS credits to be transferred are listed in this document as well. When a ECTS credit transfer is to take place, then the learning agreement must be signed and approved by all three parties involved before the semester abroad: the student, the host institution and the sending institution. It is possible to make amendments to the learning agreement four weeks after the begin of the semester abroad.
The document Confirmation of Stay (Aufenthaltsbestätigung) confirms the actual stay of students at the host institution and is normally issued by the International Relations Office. The document may be issued by the host institute’s International Relations Office at the earliest two weeks before students abroad depart back to their home countries. This document is mandatory for Erasmus+ students.
The Transcript of Records (Datenabschrift) provides an overview of all study courses (completed courses/modules, grades/marks and the number of achieved ETCS credits). The ToR provides a proof of courses successfully completed and thus is very useful for student mobility (before the semester abroad, the ToR can be provided to the host institution and after the semester abroad, it provides the foundation for the recognition/accreditation of courses completed abroad at the sending institution).
The Diploma Supplement (Diplomzusatz) contains a standardized description of a completed degree program. The diploma supplement aims to improve the overall international transparency of degrees as well as to serve as a document for the recognition of academic and professional qualifications.
Infos unter www.fh-kaernten.at
For payments within the additional period, the tuition fee increases by 10%. Registration is only possible after receipt of payment at the account of CUAS!
*Please note the individual start of the courses! The exact dates can be found on the website of the respective degree programme, or contact the responsible administration for more information
**Please refer to the websites of the respective degree programs to find out which application periods are open.
*** Deviations and changes concerning the lecture-free periods are possible! Please inform yourself
about your study programme with your administration.