Master's Colloquium Group 6 (SE)
BackCourse lecturer:
FH-Prof. Mag. phil. Dr. phil.
Gerald Poscheschnik
Course number | M3.0607.40.060 |
Course code | |
Curriculum | 2023 |
Semester of degree program | Semester 4 |
Mode of delivery | Presencecourse |
Units per week | 2,0 |
ECTS credits | 2,0 |
Language of instruction | German |
Students are able to formulate specific questions with regard to their master's thesis and to obtain support from their supervisors. They can learn by reflection on the theses of their fellow students for their own scientific project and recognise the value of (specialist) exchange in the peer group. They know about the possible challenges of academic writing and are able to develop solution strategies.
Completion of all courses from the 1st-3rd Semester.
In the context of the colloquium, students are given the opportunity to exchange information on specific and individual questions. Students are able to reflect the process questions on their theses subjects in an academic manner. Regular meetings and exchange within the peer group and with the respective supervisor support and enable students to write their final theses.
Becker, Howard S. (2000). Die Kunst des professionellen Schreibens. Ein Leitfaden für die Geistes- und Sozialwissenschaften (2. Auflage). Frankfurt & New York: Campus.
Bünting, Karl-Dieter, Bitterlich, Axel & Pospiech, Ulrike (2000). Schreiben im Studium mit Erfolg. Ein Leitfaden. Berlin: Cornelsen Lehrbuch.
Eco, Umberto (2010). Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt (13. Auflage). Heidelberg: UTB.
Esselborn-Krumbiegel, Helga (2011). Von der Idee zum Text. Eine Anleitung zum wissenschaftlichen Schreiben (3. Auflage). Paderborn: Schöningh.
Grunwald, Klaus & Spitta, Johannes (2008). Wissenschaftliches Arbeiten. Grundlagen zu Herangehensweisen, Darstellungsformen und Regeln (7. Auflage). Eschborn: Dietmar Klotz.
Klein, Regina (2003). Wissenschaftliches Schreiben lehren und lernen. In: Behrendt, Brigitte, Voss, Hans-Peter & Wildt, Johannes (Hrsg.). Neues Handbuch Hochschullehre. Lehren und Lernen effizient gestalten. Bonn: Raabe-Verlag.
Perrin, Daniel, Böttcher, Ingrid, Kruse, Otto & Wrobel, Anne (Hrsg.) (2003). Schreiben. Von intuitiven zu professionellen Schreibstrategien (2. Auflage). Wiesbaden: VS Verlag.
Colloquium
Compulsory participation, without grading